2025-02-14
Kärlek i en liten flaska
Tänk dig en onsdagskväll. Barnen har lagt sig och sover. Du och din käraste sitter avkopplade i soffan och mot alla odds lyckas ni hitta något på TV som båda två tycker är intressant. Lite glass eller en skål med chips, kanske skulle vara den första tanken på hur man kan förgylla kvällen lite extra. Men glöm snacksen och ta fram korkskruven och en flaska Nivole (nr 7787, 99 kr för 375 ml). Det är lätt att ta fram en flaska för du kommer att ringa till ICA Kniven, eller ditt närmaste system och beställa hem några flaskor. Sätt flaskan i en skål med hälften is och hälften vatten i 15 minuter (eller lagra den i kylskåp efter inköpet, den ska vara runt 6 grader).
Nivole är ett halvmousserande Italiensk Asti vin. Namnet betyder moln. Ett passande namn eftersom det nästan känns lika lätt som fuktig luft i munnen. När man häller upp vinet blir det några bubblor, men det här är ingen champagne och bubblorna försvinner rätt fort, precis som de skall. Vinet är gjord av Muscat druvan och doften är därför stor och mycket fruktig. Den påminner om mogna röda äpplen och päron. För mig doftar den även som Amerikansk "Grape Jelly" som ocskå görs av Muscat druvan.
Smaken är mycket fruktig, ganska söt, men ändå uppfriskande pga en liten skarphet i avslutet. Utan detta avslut skulle vinet kanske falla i sötsliskig flädercider facket. Istället upplevs vinet som otroligt festligt i mina ögon. Eftersom vinet endast har 5,5% alkohol är det extremt lättdrucket. När 2 personer dela på en flaska på 37,5 cl är det faktiskt mindre alkohol är när en person dricker en folköl på 50 cl. Det är bara bra när man har en oplanerad mysstund med sin käraste en onsdag kväll.
Gå och dra.
2025-01-16
Vinprovningens Matchvinnare!
Etiketter:
trotjänare,
vin
2024-11-27
Dricktips, Första Advent
Första advent är här och affärerna är fyllda med pepparkakor, glögg och julmust. Varje år har vi en julmustprovning hemma. Vi är aldrig eniga. Någon tycker mest om en sort medan andra tycker om en annan. Men generellt sätt, även om jag älskar julmust, tycker jag att alla sorters julmust känns lite vattniga nu för tiden. Jag tror inte att receptet på kända märken som Apotekarnes (Pripps/Carlsberg) har ändrats mycket under åren (kanske har riktig socker ersätts med majssirap). Ändå känns det som julmust smakade mer kryddigt förr i tiden. Problemet har jag löst själv.
Lösningen för mig är Angostura Bitters (nr 741, 249 kronor för 200 ml). Jag har tidigare skrivit om hur man kan blanda Angostura med lime för en vuxen drink som i det närmaste är alkoholfritt. Kombinationen med Julmust är ännu godare. Ett par stänk, cirka 2 ml, Angostura i ett glas julmust är allt som behövs. Angostura flaskan har en stänkförslutning som Worcestershire Sauce. Man kan inte säga att Angostura ändrar smaken på julmusten. En bättre beskrivning är att den förstärker smaken. Helt plötsligt känns julmust välkryddat och robust istället för svagt och blaskigt. Angostura innehåller 45% alkohol. Men 2 ml utspädd i 2 dl julmust ger en alkoholhalt på endast 0,45%. Gränsen för vad som kallas för alkoholfritt enligt lag går vid 0,50%.
Gå och dra!
Etiketter:
dryck (ej vin),
tips
2024-11-13
Vinprovningar med Alsike Mat och Vin
Nyligen höll jag en vinprovning för PRO i Storvreta som blev en storsuccé.
Temat var:
Vad får man för pengarna, om man köper ett dyrare vin?
Det var en mycket uppskattad provning. Du kan läsa om den här.
Vill din förening, företag eller bara en grupp av vänner har en vinprovning?
Vi erbjuder många olika tema från Lär Dig Prova Vin, Gamla mot Nya Världen, Mousserande, inte bara Champagne och Prosecco och många fler. Vi anpassar oss till er budget och önskemål och fixar allt.
Provningar hölls av Marc DiBiaso med gedigen bakgrund som dryckesexpert hos Systembolagets Kundtjänst och kock. Marc har en WSET Level 3 certifiering med den högsta möjliga betyg, Pass with Distinction.
Hör av dig till marc@dibiaso.com
2024-10-16
Udda viner Château Kefraya Les Bretèches
Idag börjar jag ett återkommande tema om udda, ovanliga viner. Målet är att uppmuntra dig att stiga ur din bekvämlighetskostym och prova nya viner som du troligen aldrig skulle prova annars. Vinerna jag kommer att skriva om är alltid goda men de behöver inte vara de bästa eller mest prisvärda som finns på Systemet. Däremot garanterar jag att de bli roliga samtalsämnen runt matbordet, särskilt när du har fått lite extra information om dem.
Först ut är Château Kefraya Les Bretèches (nr 72382) för 139 kronor. Vinet består av en underlig kombination av druvor. Vad sägs om Cinsault, en druva som tål varmt klimat och är mycket populär i södra Frankrike, trotjänaren Cabernet Sauvignon, Syrah som är populär i Rhonedalen och i Australien under namnet Shiraz och Tempranillo som är huvuddruvan i Rioja! Dessa 4 druvor plus några till finns i vinet!
Vinet har en mindre intensiv rubinröd färg som påminner om Bordeaux viner, inte den djupt blåa färg som är populär bland många av dagens muskelviner. Doften är återhållsam och inte så intensiv av frukt. Andra eleganta dofter som skog och örter kommer fram. Igen leds jag in i tanker om klassiskt röd bordeaux.
Smaken stärker ytterligare bilden som utseendet och doften gav . Det här är ett vin gjort i klassisk stil, mörka bärfrukter finns där men tar inte för mycket plats. En liten strävhet ger vinet balans och ryggrad. Det är inget stort vin, men den klarar säkert några års lagring för de som föredrar mjukare, äldre viner. Ett trevlig och gott vin som passar perfekt med en klassisk söndagsstek och hasselbackspotatis.
Oj, jag glömde visst att nämna att vinet kommer från Libanon! Ja, du läste rätt, Libanon. Nu har du något att prata om under söndagsmiddagen.
Gå och dra.
Etiketter:
udda viner,
vin
2024-06-06
Billig och Prisvärt Grillvin!
När det kommer till vin är jag lite av en "periodare", på ett bra sätt. Det är nämligen så att vid olika perioder har jag olika favoriter inom vinvärlden. En månad kan det vara en viss druva som Sauvignon Blanc, nästa månad kan det vara Frankrike som jag har som favorit och jag dricker nästan bara viner därifrån. Just nu är min favorit Sydafrika. Jag har vid flera tillfällen under vintern själv föredragit viner från Sydafrika före viner från Europa i blindprovningar. Oftast har vinerna från Sydafrika också varit minst 20% billigare än sina europeiska motståndare.
I en av dessa provningar var det till och med ett boxvin från Sydafrika som slog 3 andra viner i flaska. Det var då jag bestämde mig att prova flaskversionen av detta vin. Jag var inte besviken. Även om boxen var god så var flaskan ännu bättre.
Vinet heter Roodeberg (#7451). Det är en av Systemets storsäljare från firman KWV (som inte längre är ett kooperativ trots att K:et i namnet är en förkortning för kooperativ). Flaskan kostar 109 kr och boxen 269 kr. Även om jag rekommenderar både, sätter jag flaskan högst.
Vinet görs av Bordeaux druvorna Cabernet Sauvignon och Merlot plus Rhondruvan Shiraz (som heter Syrah i Rhondalen). Färgen är rubinröd och påminner mycket om en Bordeaux. Doften är fylld med röda frukter med lite varma toner som tacksamt nog inte går överstyr till kokt sylt. Här finns även lite fattoner i en fin balans. Smaken är medelfyllig, fin, mjuk och balanserad. Först påminner smaken mycket om ett bordeauxvin. Men med eftersmaken kommer lite kryddor och peppar från Shiraz druvorna och gör vinet ännu mer intressant. Helt enkelt ett mycket komplext vin för sitt ringa pris.
Det är just komplexiteten, balansen och det låga priset som får mig att utnämna detta till ett perfekt grillvin. Vinet klarar lätt av flera olika rätter, från lättare grillad fisk till mera smakrika kötträtter. Roodeberg har inte heller några hårda kanter eller ovanliga smaktendenser som skulle skrämma bort någon. Helt enkelt en lätt omtyckt men ändå intressant vin prissatt för endast 109 kr.
Intresserad av en blindprovning med Sydafrika. Läs mer här!
Gå och dra!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)