2010-07-13

Amerikanska Pannkakor

De flesta restauranger som erbjuder amerikanska pannkakor i Sverige serverar en dålig version. Tyvärr är det likadant i USA. Kanske för att de oftast har ett skitrecept eller använder sig av “färdig” pannkaksmix som blandas ihop med vatten. Ska du äta dessa pannkakor är det bäst att du är utrustad med mycket sirap eller sylt.

Jag började göra mina egna pannkakor när jag var 10, efter mitt eget recept. Nja, recept är nog fel ord. Jag körde på känsla. Tro det eller ej, så innehöll min metod faktiskt maräng. En dag på hemkunskapen i gymnasiet fick vi göra pannkakor. Vår lärare gav oss ett enkelt och dåligt recept att följa. Jag ignorerade det och körde min egen version. När alla var klara var det nästan pinsamt hur dåliga alla andras var (inte deras fel egentligen) medan jag stod där med höga luftiga pannkakor. Min lärare frågade: “Varför blev dina så fina Marc?”. “Jag lyssnade inte på dig och ditt recept”, blev mitt ärliga svar. Hon bad mig om mitt recept, men jag hade inget recept att ge.

Så har det fortsatt över åren. När jag bjuder någon på mina amerikanska pannkakor vill de ofta ha mitt recept. Och jag har inte haft något recept att ge, bara en vag vägförklaring. Tills för ett par år sedan när jag såg ett recept på amerikansk TV som såg ut att vara värt att prova. Det fungerade. Idag gör jag pannkakor på två olika sätt beroende på humör. Mitt gamla marängbaserade utan recept och det här nya utan maräng. Båda fungerar utmärkt, men det senare kan jag lämna ut till andra. Här får du receptet, anpassat till svenska ingredienser.

Amerikanska Pannkakor, cirka 16 st

5 dl filmjölk
270 g vetemjöl (4,5 dl)
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt (endast om du använda osaltat smör)
1 ägg
3 msk smält osaltad smör (hoppa över saltet om du använder saltat smör)
Lite matolja

1. Blanda ihop mjöl, vaniljsocker, bakpulver, bikarbonat och salt i en skål.
2. Vispa ihop ägget med filmjölken och det smälta smöret i en annan skål.
3. Blanda vätskan med de torra ingredienserna. Blanda ej för mycket. Det SKA VARA klumpar med mjöl kvar. Och var inte orolig, smeten ska vara jättetjock. Låt stå 5 minuter.
4. Pensla en teflonpanna på medelvärme med lite matolja. Häll drygt ½ dl smet i pannan. Stek 1 ½ till 2 minuter. Vänd och stek ytterligare 1 till 1 ½ minut. Servera genast med lönnsirap (Camps som finns i Sverige är faktiskt rätt bra) eller sylt/socker.

Inga kommentarer: