2010-06-18

2010-25, Test, Sommaröl!



Inga av mina veckobrev har skapat så mycket debatt som min test av julöl. Därför ska det vara intressant att se hur folk reagerar på min test av sommaröl. Hela 9 sommaröl i Systembolagets tillfälliga säsongssortiment har testats. Testpanelen bestod av 3 personer. Jag själv som föredrar lite kraftigare öl som amerikanska microbrews, belgiska öl som Duval och veteöl. En person som är föredrar öl över vin och har nordisk lager som Lapin Kulta som sin favorit. Och till sist en person som föredrar tjeckisk öl.

Den solklara vinnare var Summer Solstice Summer Wheat (nr 11419, 19,80 kr). Summer Solstice kommer från Kalifornien och är engelska för midsommar. Som tur är passar ölet perfekt till midsommar. Alla provare gav ölet max poäng och hade det som deras favorit! Trots att det står "vete" på etiketten är inte ölet en vanlig veteöl. Den saknar totalt den doft och eftersmak som många, men inte jag, ogilla i veteöl. Men, precis som veteöl, är det mycket fruktigt och har väldigt lite beska. Det ingår faktiskt ingen humle i tillverkningen. Det är humle som ger öl sin beska. Ölet är mycket lättdruckit men ändå smakrik med en lätt citruston. Det känns som om man ville brygga en frisk, törstsläckande men ändå smakrik öl till sommaren. DVS de ville brygga en sommaröl. De har lyckats med råge. 


Klar tvåa blev Sleepy Bulldog Summer Pale Ale (nr 1613, 18,90 kr) från Gotlands Bryggeri. Alla tre hade Bulldog bland sina tre favoriter. Olet har mycket skum med lite doft. Smaken påminner som en amerikansk microbrew lager, typ Samuel Adams, som har lättats upp med citrustoner inför sommaren. Igen har bryggeriet lyckats med att brygga en sommaröl som känns faktiskt bryggt just för sommaren. 

Resten av ölen redovisas i alfabetisk ordning.

Halmstad Sommar Lager  (nr 11410, 11,90 kr). Hyfsad betyg från de andra provare (som gillade att den var lättsam) Hatad av mig och fick mitt sämsta betyg. Jag skrev följande i min protokoll, "Smakar mindre än lättöl och kostar 5 gånger mer! 

Oppigårds Slåtteröl (nr 11413, 24,90 kr). Delade gruppen. En person tyckte den var rätt god och fruktig. Jag själv tyckte den hade dåligt skum, och knappast någon doft eller smak. Möjligen kan den fungera som törstsläckare.

Oppigårds Summer Twist (nr 11415, 25,90 kr). Medelpöäng. Bra skum och brödig, fruktig doft. Lite mörkare färg och rätt mycket smak. Jag själv tyckte om ölet men hade svårt att se vad som var "somrig" med den. Men det är en öl med karaktär som kan säkert vara mycket uppskattad av några.

Pistonhead Summer Brew (nr 11437, 10,90 kr). Mycket lätt smak men inte lika smaklös som Halmstad. Men den roliga burken passar säkert många som bryr sig mer om sin image än smaken på sitt öl.

Sigtuna Sommar Wit  (nr 1681, 24,90 kr). En weissbier gjort i traditionell weissbier stil. Jag älskade ölet som var en perfekt exempel av weissbier. Men jag älskar weissbier och tycker det är mycket gott till mat. De andra två hatade ölet och hatar weissbier. Kändes inte som det var anpassad till sommaren mer än att weissbier är alltid mycket törstsläckande.

S:t Eriks Sommarlager (nr 11417, 17,90 kr). Inte omtyckt av någon direkt. Dålig skum men hyfsad maltig och fruktig doft. Mycket stor beska i eftersmaken som ett par ogillade.

Summer Sun Hoppy Golden Ale (nr 1673, 24,90) Från England. Fick blandad betyg. Hatad av en och godkänd av två. Hyfsad skum och en del rundhet i smaken. Lite mörkare i stil. 

Gå och dra!

1 kommentar:

Ingvar Johansson sa...

Hej ! Det finns en hel del kul tysk weissbier att hitta på SB. Prova gärna en heffe-variant, den grumliga. Belgiska Hoegaarden wit är heller inte så dum som sommardricka. Summertwist uppskattade jag väldigt mycket. Det somriga är väl blommigheten o den relativa lättheten. Årets Slåteröl har jag inte druckit men tidigare år har den varit en stapelvara.