2016-03-17

2010-7, Vinkällare, Vol. 1

Den här veckan inleder jag ett tredelat inlägg med temat "Starta din egen vinkällare".  Del 1 handlar om två viktiga frågor. Första frågan - Vad är en vinkällare? För mig är det ett ställe där man lagrar vin för konsumtion några år framåt i tiden. Om vi tar den definitionen som utgångspunkt blir nästa fråga: Varför ska man ha en vinkällare?  Svar: För att man tycker om vin som har åldrats en del

Vad gör man om man inte vet om man tycker om vin som har åldrats en del? Man provar några flaskor för att lära sig hur äldre vin smakar. Jag tycker ett bra ställe att börja är med lite äldre Cabernet Sauvignon. Cabernet Sauvignon är oftast huvuddruvan i röd Bordeaux, en av världens mest lagringsdugliga viner. Cabernet Sauvignon har också en tendens att utveckla sig på ett någorlunda förutsägbart sätt. Frukten och tanninerna minskar samtidigt som sekundära dofter och smaker som cigarrlåda och stall träder fram. Uppskattar man dessa dofter och smaker i en gammal Cabernet Sauvignon lär man uppskatta det i andra. Då är nyttan med en vinkällare fastställd.

Jag tänkte föreslå vinet i bilden, Grangehurst 2001 Cabernet Sauvignon (nr 81850) som en perfekt provflaska. Jag köpte två flaskor förra året för endast 176 kr flaskan (ett lågt pris för ett gammalt vin). Vinet är mycket gott och ett bra exempel på en vällagrad Cabernet Sauvignon. Den har en mjuk och balanserad smak med fina dofter av cedarträ/cigarrlåda. Elegant! Tyvärr har importören ändrat reglerna för beställning efter årsskiftet. Nu är minimum beställning 6 flaskor men priset per flaska är fortfarande 176 kr. Synd för den som vill testa endast en flaska.

Därför föreslår jag istället Raimat Cabernet Sauvignon Vallcorba Reserva 1999 (nr 81149). Den kostar 229 kr. Jag provade den på en mässa i höstas. Även om jag inte kommer ihåg exakt hur den smakade vet jag att jag tyckte vinet var välgjort och prisvärt. När du har provat en har du nog svaret på frågan: Ska jag starta en vinkällare? 

Nästa vecka hur man "bygger" en vinkällare.

Gå och dra.

2 kommentarer:

Calatan sa...

Tack för ännu ett riktigt bra inlägg! Fantastiskt intressant följetong för alla oss vinkännare-wannabes.
Jag tyckte att vinet du tipsat om tidigare - Allesverloren Shiraz - var mycket fängslande, vinner det på att lagras också?

Alsike Mat och Vin sa...

Allesverloren Shiraz kan nog lagras 2-3 år utan problem. Men det finns andra Allesverloren som jag tycker passar bättre till lagring mer om de om två veckor.