2014-02-10

Kökstips Vol. 3


Här är ett kökstips som är bra för hälsan, sparar pengar och gynnar bra för miljön. När man har matrester ska de helst kylas av så fort som möjligt för att förhindra bakterietillväxt. Men om du ställer varm mat direkt i kylskåpet eller frysen värmer du maten och luften där inne. Och det kostar pengar och energi för att kyla ner allt igen. Så under den här årstiden använder jag världens bästa och billigaste kyl, naturen. Jag ställer matrester utomhus på altanen. 60 minuter senare (jag använder en timer så att jag inte glömmer maten) är maten kall och klar att ställa i frys eller kyl. Har jag mycket mat som inte få plats i kylen lägger jag den i en kylväska och ställer utomhus i friggeboden eller på altanen.

Själv har jag aldrig haft problem med vilda djur som kommer och ta maten. Men om det är första gången för dig prova gärna med köttfärssås innan du ställa ut en oxfilé.

Du kan även spara pengar och hitta andra kökstips på http://www.middagshjalpen.se

Gå och dra!

Inga kommentarer: