2016-11-22

Det Goda Köket, Vol. 3: Matchvinnare!

Under året har jag haft flera vinprovningar med temat Gamla mot Nya Världen (vill du gå på den klicka här). I varje "match" provar vi två olika vin från samma druva blint mot varandra. Provningen är består oftast av 3 olika matcher med druvor som Chardonnay, Cabernet Sauvignon, och Syrah/Shiraz. De viner som representerar Gamla Världen är oftast franska. Nya världen kan representeras av Australien, Sydafrika, USA osv... Matchsegrarna är ganska jämnt fördelade mellan gamla och nya världen med lite övertag för nya världen. Vissa matchar är jämna, ungefär hälften av deltagarna föredrar ena vinet och den andra hälften det andra. Det kan även hända att alla, eller nästan alla, föredrar det ena vinet över det andra. En match har halft samma resultat varje gång. Det är matchen Syrah/Shiraz. Anledningen är vinet jag har valt att representera nya världen. Det vinet slår fullständigt knockout på sin franska konkurrent varje gång. Vinet heter Allesverloren Shiraz (nr 29002, 99 kr eller 59 för en halvflaska). Varje match som Allesverloren Shiraz har gått har den vunnit överlägset, oftast med 100% av röstarna. Trots att den har fått möta några av Frankrikes mest hyllade Syrah viner, inklusive Alain Graillots Crozes Hermitage som kostar 188 kr (nästan dubbelt vad Alleverloren kostar) och Delas Les Launes Croze Hermitage som kostar 139 kr. Det är inte att dessa franska viner är dåliga. De hyllas i pressen och Alain Graillots vin är alltid slutsåld inom ett par veckor av sin årliga lansering. Anledningen att dessa franska stjärnor får stryk är att Allesverloren är så förbannat gott. Ju, jag säger gott. För det är precis var vinet är. Vinet har mycket frukt, och en fyllig med ändå mjuk smak. Otroligt lättgillat. Av alla. Jag fick träffa människorna från Janake Wine Group som marknadsför Allesverloren i Sverige på Det Goda Köket. De är lika lättgillade som vinet. De presenterade den nya halvflaskan på mässan. Halvflaskan, som ni se i bilden, är perfekt om man vill ordnar en match hemma. Ni köper en halvflaska Allesverloren och en halvflaska Les Launes. Eller bjudar in vänner och köpa helflaskor. Vill du göra matchen ännu mer spännande. Lägg till Penfolds Kalimna Bin 28 Shiraz från Australiens mest hyllad Shiraz producent och låter alla tre slås mot varandra. Penfolds Shiraz kostar 159 kr. Även den fick storstryk av Allesverloren när de möttes i en av mina provningar. Gå och dra!

3 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Tack för vintips! Det låter som ett vin jag skulle gilla.
tror fröken Dill

Anonym sa...

hej, du har blandat ihop goda viner (i munnen) med goda viner till mat!
prova får du se!
Fransmännen vinner nästan alltid!
Rätt ska vara rätt!!
Mvh Peter Pokulist

Alsike Mat och Vin sa...

Peter. Det finns inget rätt eller fel i dessa sammanhang. Endast personliga åsikter. Jag redovisar bara andra personer åsikter.

Självklart påverkar maten vinet. Och personliga tycker jag att många monstervin från Australien är svåra att para ihop med mat. Men så är inte fallet med Allesverloren. I flera av de matcher som Allesverloren har vunnit har deltagarna även fått prova vinet till mat (anpassad till Syrah/Shirax, tänkt fänkål, salami, tryffel...) efteråt för att se om de ändra åsikt. Även efter maten har Allesverloren varit en stor vinnare. Möjligen har en eller ett par personer har bytt åsikt. Däremot kan det vara många som ändra sig och föredra en fransk chardonnay från bourgogne när de har fått in lite hummersoppa till vinet.

Sista "Gamla mot nya världen" jag ordnade gick Allesverloren mot Domaine des Entrefaux Crozes-Hermitage 2007 (nr 2223) för 179 kr. Den tävling blev 14-6 till Allesverloren fördel. Det var också första gången jag själv föredrog det franska alternativet över Allesverloren. Domaine des Entrefaux är mycket bra och prisvärd. Men jag vet inte om jag kan säga den är mer prisvärd än Allesverloren i min mening. Och för flertalet av provare var Allesverloren helt enkelt godare.