2020-11-30

Dricktips, Första Advent

Första advent är här och affärerna är fyllda med pepparkakor, glögg och julmust. Varje år har vi en julmustprovning hemma. Vi är aldrig eniga. Någon tycker mest om en sort medan andra tycker om en annan. Men generellt sätt, även om jag älskar julmust, tycker jag att alla sorters julmust känns lite vattniga nu för tiden. Jag tror inte att receptet på kända märken som Apotekarnes (Pripps/Carlsberg) har ändrats mycket under åren (kanske har riktig socker ersätts med majssirap). Ändå känns det som julmust smakade mer kryddigt förr i tiden. Problemet har jag löst själv. Lösningen för mig är Angostura Bitters (nr 741, 144 kronor för 200 ml). Jag har tidigare skrivit om hur man kan blanda Angostura med lime för en vuxen drink som i det närmaste är alkoholfritt. Kombinationen med Julmust är ännu godare. Ett par stänk, cirka 2 ml, Angostura i ett glas julmust är allt som behövs. Angostura flaskan har en stänkförslutning som Worcestershire Sauce. Man kan inte säga att Angostura ändrar smaken på julmusten. En bättre beskrivning är att den förstärker smaken. Helt plötsligt känns julmust välkryddat och robust istället för svagt och blaskigt. Angostura innehåller 45% alkohol. Men 2 ml utspädd i 2 dl julmust ger en alkoholhalt på endast 0,45%. Gränsen för vad som kallas för alkoholfritt enligt lag går vid 0,50%. Gå och dra!

Inga kommentarer: