2009-06-28

2009-27, Kladdkaka återbesök

Jag har skrivit tidigare som hur jag är nästa fixerad vid kladdkakor. Under det senaste året har jag ändrat en del på min kladdkaka recept. Här får du en i senaste versionen. Ändring finns blått färg.

Min Kladdkaka, Sommaren 2009

2 ägg
170 g strösocker (2 dl)
1/4 tsk salt
120 g osaltat smör
30 g Kung Markatta kakao (4 msk)
1 msk vaniljsocker
60 g vetemjöl (1 dl)

1. Sätt ugnen på 165 grader. Över/undervärme om du kan välja.
2. Mixa ägg, socker och salt men bara tills det har blivit genomblandat
3. Smält smöret. Rör ut kakao i smöret. Smöret tar fram smaken i kakaon.
4. Sikta ner vaniljsocker och mjöl i ägg/socker. Blanda.
5. Häll i smör/kakao. Blanda.
6. Häll upp i en smord form med löstagbar kant. Baka 16 minuter. Tid och temperatur är det som fungerar i min ugn för min preferens om kladdighet. Du får prova dig fram med din ugn och dina egna preferenser.

Ägg- Jag bakar alltid med medelstora ägg, 53-63 gr/st
Smör - Jag bakar alltid med osaltat smör. Salt kan jag alltid tillsätta själv i den mängd jag vill ha.
Kakao - En jätteviktig ingrediens. Kung Markatta är ett märke som har utsökt kakao. Du får inte samma resultat med andra märken!!! Lite dyrare men också Kravmärkt. Finns på ICA Kvantum i Uppsala och troligtvis andra ställen.
Mjöl - För kladdkakor är ICA's Ekologiskt Vetemjöl ett bra val. Den har en låg protein halt. Det gör däremot mjölet till ett dåligt val för vetebröd. Därför har jag alltid fler mjölsorter hemma.

Gå och dra!

1 kommentar:

Matlust sa...

Vad gott det verkar vara! =)