2020-04-26

Grillvin!

När det kommer till vin är jag lite av en "periodare", på ett bra sätt. Det är nämligen så att vid olika perioder har jag olika favoriter inom vinvärlden. En månad kan det vara en viss druva som Sauvignon Blanc, nästa månad kan det vara Frankrike som jag har som favorit och jag dricker nästan bara viner därifrån. Just nu är min favorit Sydafrika. Jag har vid flera tillfällen under vintern själv föredragit viner från Sydafrika före viner från Europa i blindprovningar. Oftast har vinerna från Sydafrika också varit minst 20% billigare än sina europeiska motståndare. I en av dessa provningar var det till och med ett boxvin från Sydafrika som slog 3 andra viner i flaska. Det var då jag bestämde mig att prova flaskversionen av detta vin. Jag var inte besviken. Även om boxen var god så var flaskan ännu bättre. Vinet heter Roodeberg (#7451). Det är en av Systemets storsäljare från firman KWV (som inte längre är ett kooperativ trots att K:et i namnet är en förkortning för kooperativ). Flaskan kostar 87 kr och boxen 269 kr. Även om jag rekommenderar både, sätter jag flaskan högst. Vinet görs av Bordeaux druvorna Cabernet Sauvignon och Merlot plus Rhondruvan Shiraz (som heter Syrah i Rhondalen). Färgen är rubinröd och påminner mycket om en Bordeaux. Doften är fylld med röda frukter med lite varma toner som tacksamt nog inte går överstyr till kokt sylt. Här finns även lite fattoner i en fin balans. Smaken är medelfyllig, fin, mjuk och balanserad. Först påminner smaken mycket om ett bordeauxvin. Men med eftersmaken kommer lite kryddor och peppar från Shiraz druvorna och gör vinet ännu mer intressant. Helt enkelt ett mycket komplext vin för sitt ringa pris. Det är just komplexiteten, balansen och det låga priset som får mig att utnämna detta till ett perfekt grillvin. Vinet klarar lätt av flera olika rätter, från lättare grillad fisk till mera smakrika kötträtter. Roodeberg har inte heller några hårda kanter eller ovanliga smaktendenser som skulle skrämma bort någon. Helt enkelt en lätt omtyckt men ändå intressant vin prissatt under 90 kr. Intresserad av en blindprovning med Sydafrika. Läs mer här! Gå och dra!

Inga kommentarer: