2009-02-15

2009-8, Banansufflé


Vill du imponera på dina middagsgäster med en riktigt häftig efterrätt? En efterrätt som de tror är svår och tidskrävande men som faktiskt är snabb och lätt. Då är en sufflé vad du letar efter. Använder man sig av rätt metod kan man laga en sufflé under en halvtimme utan risk att misslyckas. Eftersom sufflén är god och snabb är det en bra idé att träna ett par gånger utan gäster så att du känner dig lugn när gästerna sitter vid bordet. Var inte överraskad om gästerna till och med applåderar dina kokkonster.

Receptkonceptet kommer från Allt om Mat men jag har gjort flera ändringar i mängder, ingredienser och metod. Boken "The Science of Cooking" av Peter Barham beskriver den metod jag föreslår.

Banansufflé
cirka 6 portioner

1,5 dl äggvitor (cirka 5-6 st)
75 g florsocker
2 mosade bananer
osaltat smör till formarna
florsocker för pudring

1. Sätt på ugnen (se texten vid slutet för information om ugnstemperatur och tid. Smörj 6 ugnssäkra formar som rymmer mellan 1,5-2 dl. Var noga att det är smör på sidorna hela vägen upp. Utan smöret lyfter inte sufflén.
2. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt florsockret och fortsätt vispa till en fast, blank maräng.
3. Ta lite av marängen och vänd ner i de mosade bananerna för att lätta upp den. Fortsätt försiktigt att tillsätta marängen till bananerna i ökande mängder tills allt är tillsatt och du har en luftig sufflé smet.
4. Häll upp i formarna. Formarna ska vara helt fyllda. Skrapa av smeten så att den är slät. TORKA FORMKANTERNA NOGA. Finns det smet på kanterna kommer sufflén inte att lyfta. Pudra topparna med florsocker
5. Baka av mitt ugnen.
6. Ta ut från ugnen och servera genast med chokladglass.

Ugnstemperatur och baktid. Det som kan vara svårt med en sufflé är att få den genomgräddad utan att brännas. Peter Barham har en utmärkt tabell i hans bok med tid och temperatur för olika formstorlekar. Använd över- och undervärme, inte varmluft.

Diameter 6 cm, djup 3 cm: Temp 180, tid 10 minuter
Diameter 10, djup 4 cm: Temp 180, tid 15 minuter
Diameter 10, djup 5 cm: Temp 180, tid 20 minuter

Använd inte större formar än dessa.

Mina formar som du ser i bilden har en diameter på 9 cm och ett djup på 4. Men eftersom kanterna inte är helt raka drog jag ner lite grann på tiden. Jag hade 180 grader och bakade i 12 minuter. Har du formar med helt raka sidor kommer du troligen att få ännu bättre resultat med ännu högre lyft än vad jag fick. Och mina är inte direkt dåliga!

Gå och dra!

Inga kommentarer: