2008-09-07

2008-37 Grill tips 4, Vattenmelonsallad


Mina goda vän Susanne från Linköping bjöd oss på en vattenmelon och fetaost sallad för något år sedan. Hennes recept kom från TV kocken Leila. Salladen var jättegod och passade perfekt som tillbehör till grillat mat eller som en lättare förrätt på en sommarmiddag. Jag har ändrat ingredienserna lite över tiden. Rosépeppar från originalet är nu kryddpeppar och jag har tillsatt färsk timjan eftersom min granne har en timjans buske som är lika god som den är stor! Gör själv som du känna för och gör receptet till din egen favorit. Jag brukar har vanlig röd vattenmelon men den dagen jag skulle handla hade butiken endast gul. Minst lika god men kanske inte lika färgglad. När du välja fetaost köp äkta grekisk inte Arlas fusk feta, Apetina. Prova dig fram till det märke du gillar mest.

Vattenmelonsallad med feta ost

500 g vattenmelon i kuber
1 paket fetaost skuren i mindre bitar
färsk timjan, gärna reptimjan som i bilden istället för bladtimjan
nymald kryddpeppar
en god olivolja

1. Bland melon med feta. Strö över timjan och kryddpeppar. Ringla över lite olivolja och servera genast. Man kan även ta ett antal tandpetare och sätta en melon och ostbit på varje tandpetare för att kunna servera som små tilltugg.

Inga kommentarer: