2020-06-01

Udda Viner, Vol. 6

Ett vin som har en frisk syra som Sauvignon Blanc, en mineralton som Chablis och är blommig som en Gewürtztraminer. Det kallar jag för ett udda vin. Vinet heter Orballo Albariño (nr 2696, 117 kr). Druvan Albariño var rätt okänd för några år sedan men börjar bli populär bland vinkännare. Orballo Albariño har fått mycket bra kritik i svensk press det senaste året. Vinet kommer från nordvästra Spanien. Orballo Albariño är syrligt, uppfriskande och perfekt när det nästan är 30 grader utomhus.

Orballo Albariño har gröna päron, citrus och blommor i doften. Smaken har hög syra och en mineralton precis som det ska vara. Jag föreslår vinet till skaldjursrätter som ostron, räkor, kräftor. Eller varför inte Pangasius filé (i butiken heter den kattfisk, på restaurang heter den oftast vietnamesisk sjötunga, men det svenska namnet på fisken är osmickrande nog hajmal!) som ångas och toppas med en blandning av räkor, kokt ägg och massor med dill. Till det en klyfta citron och lite vitvinssås. Med ett eller två glas Orballo Albariño blir det en kanon sommarmiddag ute på verandan.

Gå och dra

PS Jag glömde min kamera i Paris för 3 veckor sedan och har fortfarande inte fått tillbaka den. Därför är bilderna i mina veckobrev lite annorlunda än de brukar vara.

Inga kommentarer: