2007-12-30

2008-1 Kycklingkirurgi

(OBS vid slutet av posten finns ett erbjudande om en gratis utbildningen i styckning!) Efter nyåret brukar många tänka på sin vikt och sin ekonomi. Kyckling kan vara en bra lösning på båda problemen. Många köper alltid kycklingbröst som redan är fileade. Det är mycket smartare och billigare att köpa hela kycklingar istället och stycka dem själv. Nyligen köpte jag en hel kyckling för 45,93 (34,90/kg). Jag köpte Kronfågel för att jämförelsen skulle vara rättvis. Annars rekommendera jag majskyckling från Bjäre. Lite dyrare kilopris, mycket godare smak. Finns på Ica Maxi Stenhagen och periodvis på Ica Kvantum Gränby. Kronfågel kycklingfilé kostade samma dag 139:-/kg.


Hemma är det lätt att stycka kycklingen. Använd en vass kniv och en skärbräda som du använder enbart till rått kött (diska i mycket hett vatten när du är klar). Styckningen görs anatomiskt, dvs man följer naturliga kroppsdelar. Först ta man bort lårbenen. Sedan skär man ut de två bröstfilérna (med skinnet kvar!). Även om man inte tycker om skinnet ska man helst tillaga med skinnet på och ta bort det efteråt. Det blir mycket saftigare så. Det är skandal att man i princip aldrig kan köpa en bröstfilé med skinnet kvar i Sverige. Bara det här är anledning nog att satsa på hela kycklingar. Sen skär man ut vingarna och till sist delar man lårbenen i lår och klubba (man ser en färgskillnad precis där benen möts så att man kan skära mellan benen utan att skada kniven. På ett par minuter är kycklingen uppstyckad. Skrovet är perfekt för att koka fond eller soppa på. Jag samlar de i frysen tills jag har 4-5 stycken.


Senare var jag tvungen att ta bort skinnet från filéerna för att göra en rättvis jämförelse. När jag vägde brösten utan skinn fick jag 330g på vågen. 330g @ 139:-/kg blir 45,87 kr. I princip exakt vad jag hade betalt för HELA KYCKLINGEN. Jag fick med andra ord lårbenen, vingarna och skrovet helt gratis. Och hade jag inte behövt ta bort skinnet från brösten innan jag vägde den hade jag även fått en bröstbit av mycket högre kvalité. Så för mig är det självklart att hela kycklingar är både billigare och bättre än färdigstyckade filéer.

Tyvärr är det svårt att visa i text hur man styckar en kyckling. Det finns hyfsade bilder på Svensk Fågelns webbplats Men ta inte bort skinnet från brösten! Och en hyfsad video på SVT med Mat Niklas. Men du behöver inte hacka som han gör för att dela på låren om man skär på rätt plats.

Kanske allra bäst är att se någon göra det "live" och sedan prova det själv. Därför erbjuder jag alla mina läsare en kostnadsfri lektion i kycklingstyckning. Klockan 14.00 lördag 5:e januari kan du komma hem till mig, Fjällhagsgatan 30 i Alsike. Ta med en hel kyckling (eller flera om du vill), en vass kniv, en skärbräda och några plastpåsar att ta hem delarna i. Så lär jag ut hur man stycka en kyckling. Det hela är, som sagt, helt kostnadsfritt och ta mindre än 30 minuter. Änmäl dig via epost med namn och telefonnummer. info@matochvin.com

Gå och dra!

Inga kommentarer: