2020-02-02

Vinkällare, Vol. 2


Kom du fram till att du tycker om "gammalt" vin efter förra veckans inlägg? Då är det dags att starta din egen vinkällare. Vad är en vinkällare?  Här kommer några saker att tänka på.

1. Temperatur: Temperaturen i en vinkällare ska vara jämn helst mellan 10-15 grader.  Vad menas med "jämn"? Jag menar att temperaturen inte ska ändra sig mycket under dagen. Ett ställe som är 10 grader när du vaknar, 15 grader när du äter middag och åter 10 grader när du lägger dig är INTE en bra vinkällare. Däremot en ändring av 1-2 grader under dagen är inte så farligt. Inte heller om temperaturen är konstant 11 grader under vintern och kontant 15 grader under sommaren. Det är snabba stora temperatur ändringar du vill undvika. Man kan även lagra vin vid en högre temperatur, säg upp till 18 grader, men då kommer vinet att åldras både snabbare och mindre elegant (lite grann som en fotomodell med drogproblem).

2. Ljus: Ljus är vinets fiende. Du vill lagra dina flaskor i mörker. Din samling ska inte vara framme för eventuella gästers beundran. I alla fall inte tills du ska ta fram en flaska och servera den.

That's all folks.  Du kan säker läsa en hel del om andra aspekter. Luftfuktighet till exempel. Men sanning är att det knappast finns någonstans du kan lagra vin enligt punkter 1 och 2 ovan som kommer att ha luft så torr att vinets kork eventuellt torkar ut. Tänk att korken trots allt, konstant är i kontakt med vätska på ena sidan! Om din lagringsplats är för fuktig är den enda risken att flaskans etikett skadas. Och ärligt talat kan det vara lite häftigt om flaskan ser lite gammal ut. Jag har en flaska från 1961 som inte fick sin etikett förrän 2003. Flaskan ser nästan ut som en förfalskning.

Vibration då. Många tillverkare som säljer stora vinkylar säger att vinet förstörs när det utsätts för frekventa vibrationer. Men flera av världens bästa vinkällare finns på restauranger i Paris och London några få meter från tunnelbane stationer med många vibrationer i marken. Jag har aldrig hört klagomål om att deras gamla, dyrgripar skulle vara sönderskakade. Däremot, om du ska köpa en vinkyl, som troligtvis ska stå i köket eller matsalen (som min) kan det vara trevlig att slippa ljudet från en kylmotor.

Men att köpa en vinkyl är kanske "overkill" för de flesta. Visst, om du ska spara uppemot 50-100 flaskor vin och bor i ett modernt hus utan källare kan det vara nödvändigt. När jag började samla vin hade jag 15-20 flaskor. Då klarade jag mig med en IKEA bokhylla som hade dörrar man kunde stänga. Bokhyllan stod mot en yttervägg där temperaturen var konstant och inte så hög. Flaskorna låg direkt på varandra. Idag har vi gamla videokassetter i bokhyllan!  Även en mörk garderob kan vara ett bra ställe för din första samling.

Har man ett hus med källare kan man oftast använda utrymmet under trappan. Finns ingen dörr för att hålla ute ljuset kan man bara hänga upp något tyg över öppningen. Så förvarade jag min samling med upp emot 100 flaskor tills jag flyttade till Knivsta. IKEA var lösningen igen. Vinstället Hutten som ni ser i bilden är något som liknar den jag köpte på IKEA för många år sedan. När din samling ligger under en trappa är det funktionen och inte utseendet som är viktig.

Ett ställe man inte ska lagra vin, inte ens för några få veckor är köket. Köket är det rum i huset som troligtvis har mest temperatursvängningar under dygnet. Rummet är oftast är upplyst. Jag kan inte förstå hur kökstillverkare kom på idén att ha helt öppna "vinhyllor" i sitt sortiment som oftast placeras direkt bredvid eller ovanpå spisen. Riktigt KORKAT!

Till sist. När du startar din vinkällare är det bra att ha ett system för att komma ihåg vad som finns därinne. Jag har kommit på följande. Jag har ett kalkylark i Excel (ett Word dokument eller bara ett noteringshäfte fungerar också. Där skriver jag in vilka viner jag inhandlat som  INTE är för konsumtion i den nära framtiden. Varje flaska numreras från 1 och uppåt. Som ni kan se i bilden från förra veckans inlägg sätter jag en bit tejp över flaskans öppning och skriver även där vinets nummer så att jag  lätt kan identifiera den även när jag inte kan se etiketten. I mina noteringar, förutom vinets nummer, skriver jag namnet, antal flaskor, typ (rött/vitt/rosé), ursprung, inköpspris och vilket år jag planerar att öppna den. Många tidningar/tidskrifter ger tips om när man tror att ett vin kommer att nå sin höjd och den informationen är svår att komma ihåg om man inte noterar den. För vissa flaskor skriver jag även vilken maträtt som passar till den eller om det var en present. När jag har druckit vinet noterar jag vad jag tyckte och uppdaterar antal flaskor jag har kvar. Eventuellt ändrar jag året vinet ska drickas om jag tyckte den första flaskan var för ung. Vill du ha en kopia av min Excel fil? Skriv till mig på info at matochvin punkt com.

Jag hoppas att informationen här är nog för att du ska kunna starta din egen "källare". Nästa vecka kommer några tips på vin du kan köpa idag och lägga i din källare.

Gå och dra! Men inte alla, spara några för att dra om några år!

4 kommentarer:

Fredrik sa...

När det gäller organisering känns det nästan obligatoriskt att nämna Cellartracker. Gratis, populärt och vältäckande.

Jag själv brottas med kval kring lagringsalternativ i samband med kommande flytt. I nya boendet finns ingen källare alls. Då jag på sikt tänkt mig åtminstone 150 flaskor måste det nog tyvärr bli en vinkyl. Svider bara när man tänker på hur mycket gott vin man får för den kostnaden. Nästa fundering blir var den ska "gömmas"....

Alsike Mat och Vin sa...

Fredrik, Tack för en fantastisk tips. Cellartracker verkar riktig bra efter 5 minuters testande. Jag ska nog leka lite mer med den för att se om den kan vara en ersättare för min lite enklare excel ark. Jag tycker verkligen om att den hjälper mig att hitta vinets detaljer och föreslår en fönster för konsumtion Men nog tycker jag att min 1990 Dom Perignon magnum klarar sig längre än 2112. En mycket fin gåva jag fick när jag arbetade för ett fransk företag under internet boomen.

Anonym sa...

Sen kommentar, men jag snubblade över detta först nu. Tack för en fantastiskt bra och pedagogisk genomgång!

En fråga: Vinet åldras ju snabbare vid högre temperatur, men går det att säga något om hur mycket snabbare? (Går det t.ex. att räkna med halva lagringstiden vid någon ungefärlig snittemperatur, säg 17 grader eller så?)

Alsike Mat och Vin sa...

Inget problem. Det går inte att säga hur mycket snabbare. Och alla flaskor är individer. Bäst är att köpa ett några flaskor av varje vin och prova efter några år. Om den känns sluten eller ung, vänta ett par åt till. Känns det bra dryck upp de andra inom något år. Lycka till med lagringen.