2018-03-01

Det Goda Köket, Vol. 1: Det bästa med vinprovning

Det Goda Köket är Sveriges största matmässa. Jag besökte mässan för första gången för cirka 10 år sedan. Då var mässan mycket mindre men på något sätt hade den ett mer varierat utbud. Idag känns det som att varje matutställare säljer ost, korv, marmelad eller bröd. Även om jag fortfarande hittar en hel del produkter som jag köper hem blir jag inte riktigt lika inspirerad som förr. I år märkte jag att den underbara italienska vildsvins salamin hade försvunnit från mässan. Synd. Egentligen borde man döpa om mässan till Den Goda Baren. Med åren har utbudet av mat blivit slätstruken medan antalet utställare med provning av alkoholhaltiga drycker har exploderat. Jag kommer framöver att rapportera om några av vinerna jag provade. Men idag ger jag några generella tips angående vinprovningar. Först, även om man måste betala för kuponger till proven, ska man försöka att spotta ut vinet, i alla fall i början av dagen. Sväljer man vinet kan man inte prova mer än 10 viner innan man tappar sin förmåga att bedöma vinet. Frågar man efter en spottkopp finns det en chans att man får prova flera viner från samma utställare utan att betala en kupong för varje prov. De inser helt enkelt att du är där för att lära dig, inte berusa dig. Oberoende om man spottar eller sväljer blir man realt törstig av att prova mycket vin, och trött på vin. Jag, som många andra, längtar efter ett gott öl efter en vinprovning. Ölet hittade jag på Wicked Wines utställning på Det Goda Köket precis innan jag skulle gå hem. Jag gick dit för att dricka Sierra Nevada Pale Ale (#1525 22,90 kr flaska), ett mycket smakrikt amerikanskt öl jag har älskat i många år. Det är jättegott. Efter min Sierra Nevada blev jag bjuden på en Comenius lager av samma utställare. Det var det perfekta "efter vinprovning" ölet. Comenius (#1685 15,50 kr flaska) är ny i sortimentet sedan 1 oktober. Den kommer från Tjeckien men har inget att göra med alla halvblaskiga pramen hit och pramen dit öl som man brukar hitta från Tjeckien. Comenius är extremt fruktig med en otroligt törstsläckande bit i eftersmaken. Förutom efter en vinprovning skulle ölet passa perfekt till sommarens grillkvällar eller vinterns helger framför TVn då man vill kunna dricka några öl utan att tröttna. En av de bästa fynd jag gjorde på årets mässa. Gå och dra!

Inga kommentarer: