2009-02-01

2009-6, Pizza, på riktigt!


Idag fortsätter jag mina tips på mat du kan göra billigare och godare hemma. Pizza faller definitivt inom ramen. För kostnaden av en barnpizza på pizzerian kan du fixa pizza hemma till hela familjen.

När jag gör pizza hemma (ungefär en gång i veckan) vill jag att arbetet ska vara minimal. Har jag mycket tid till matlagning väljer jag någon annan rätt. Men även om mitt pizzarecept innebär max 10 minuters "arbete" så tar det några timmar att bli klar eftersom degen ska jäsa. Men med lite planering kan du lätt fixa eget istället för att stå i kön på pizzerian. Jag ger receptet i sin enklaste och snabbaste version. Klart att man kan rulla ut individuella tunna pizzor om man vill. Men som sagt, hemlagad pizza för mig ska vara enkelt. Men även om pizzan är enkel är den definitivt mycket godare än den du köpa i pizzerian.

Hemlagad Pizza
(räcker till 2 vuxna och 2 barn)

1/2 Paket torrjäst
480 g vetemjölspecial
2 msk olivolja
1 msk brödsirap (kan uteslutas eller ersätta med annan sirap eller honung)
3 dl vatten 47 grader varmt
2 tsk salt

1. Vägg upp mjölet i skålet till en bakmaskin. Blanda ner torrjästen. Häll över olivolja, brödsirap och vattnet. Kör degen i bakmaskin i 10 minuter. Lägg i saltet och kör ytterligare 5 minuter tills degen är blank och smidig. Flytta degen över till en lätt oljad skål så att degen kan jäsa bättre och senare lätt hållas ut ur skålen.
2. När degen har dubblats i storlek, cirka 90 minuter. Häll över degen till ett bakplåtspapper. Bakplåtspappret ska stå direkt på bänken utan någon plåt under. Olja dina händer och häll lite olja ovanpå degen. Sprid ut degen till en stor rektangel på pappret med lätta handtag så att du inte trycka ut allt för mycket luft från degen. Det kommer att vara en tjock pizza av Siciliansk stil inte en lövtunn Neapolitansk som man får i pizzerian.
3. Sätt ugnen på 250 grader och ställ en plåt i ugnen.
4. När ugnen är varm toppa pizzan med valfri tomatsås (jag använder gärna Kung Markattas Tomat Passata), valfri ost och valfri topping. Hemma äter vi oftast pizza med bara tomatsås och ost. När pizzan är klar toppar vi med lite svart peppar eller kanske lite pesto.
5. Ta den heta plåten från ugnen och dra bakplåtspappret med pizza över till den. Baka pizzan i ugnen cirka 10 minuter. Ta ut, skär upp (eller klippa med en sax!) och njut av varm, billig och utsökt smakande pizza.

Gå och dra!

Inga kommentarer: