2007-10-22

2007-43 Tre Ting

Det finns tre saker jag kan inte klara mig utan i ett kök.

1. Bra knivar, som all andra kockar säger.
2. En digitalvåg.
3. En termometer.

Tvåan och trean var kanske oväntad för många. Men jag använder min våg konstant, särskilt när jag baka. Jag tycker är bekvämare och jag vet det är mer exakt. Och många recept är inte recept, de är ekvationer. Märäng är till exempel lika mängder äggvita, strösocker och florsocker. Har du 2 äggvitor över och vill göra maräng? Busenkelt. Väger de, de är kanske 83 gram tillsammans. Så gör de maräng med 83 gram strösocker och 83 gram florsocker. Kan det vara enklare?

Trean använder jag också till allt. Är kycklingen klar, spelar ingen roll om den är på grillen, i ugnen eller i stekpannan. 70 grader för bröstet och gärna 75 för lår med ben kvar. Hamburger på grillen? 60 grader tack! Kotlettrad i ugnen, 63 tack. Lyssnar inte på de som säger 70 grader om kotlettrad eller fläskfile, om du inte för någon anledning föredrar överstekt och torr fläsk. Fläsk är inte en källa till matsjukdomar som kyckling. Karré kan du däremot kör upp till 70 grader, den har mer fett och håller sig saftigt. Jag använder även termometer för bröd. Ljust bröd är klar vid 92-94 grader, mörkt 96-98. Busenkelt. Billig och bra mattermometer som ser ut som en penna finns på Clas Ohlson för under en 100 lapp. Köp en. En räddad stek och du får investeringen tillbaka.

Här är ett enkelt recept på jättegott bröd som använder alla tre av mina måsten.

Jäst –25 g vanlig, 6 g törrjäst. Använd vågen!
5 dl vatten
800 g vetemjölspecial
20 g brödsirap
30 g kallpressad rapsolja
2 tsk salt

1. Lös upp jästen i ett halvt liter vatten (37 grader för vanlig jäst, 47 för torrjäst, använd din termometer).

2. Blanda i vetemjölspecial, brödsirap och kallpressad rapsolja (köper ni från Zeta välj den rapsolja med nöttig smak). Arbeta 8 minuter i maskin 12 minuter för hand.

3. Häll i 2 tsk salt. Arbetar 2 minuter till. Låt jäser 2 timmar eller övernatten i kylen.

4. Ta upp degen. Dela i två. Forma till var sin limpa och lägg i var sin brödform som du har oljat med lite rapsolja. Jäsa 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader.

5. Baka i ugnen circa 25 minuter. Använd termometer för att kolla att brödet är klart. 92-94 grader. Ta ut ur formarna och låt svalna på galjer.

6. Skär upp med en bra brödkniv. Var försiktig och bränn inte tungan, för eftersom det luktar så gott så har du skitit i att låta den svalna tillräckligt!

Inga kommentarer: