2009-07-31

2009-32, Scones


Nyligen hamnade min scones recept i M Magasin, Amelia Adamos nya tidning. Du kan läser den här, men tyvärr finns det några fel i det recept M har publicerat. De har fått receptet från Krägga Herrgård, ett ställe jag arbetar då och då (som också har Sveriges bästa julbord i mitt tycke). Krägga har fått receptet från mig men de hade bara ingredienserna, inte en detaljerad beskrivning över hur man skulle göra. Därför blev det inte helt rätt i M's recept. Och bilden, som ni kan se om du klickar här, visar ju också en helt annan produkt än den du ser här. Deras scones ser ut mer som klassiska engelska scones. Mina scones är mycket större, luftigare och betydligt mer krispig utanför.

Det finns två hemligheter med min recept. Båda har för funktion att få mycket luft i sconesen samtidigt som man håller ner mängden bakpulver till ett minimum. Annars får sconesen lite bismak från bakpulvret (som i de flesta klassiska recept). Först jag använder yoghurt eller fil. Syran gör att bakpulver får mer kraft. Sedan hackar jag ner smöret med en sådan här mannick.


Det kallas för "pastry cutter". Jag har aldrig sett något sådant till salu i Sverige. Du kan använda två knivar eller ta risken att använda en matberedare på låg hastighet. Nyckeln är att smöret inte bli för arbetat in i mjölet. Det ska inte bli smular eller ännu värre deg. Smöret ska vara kvar som bitar ungefär lika stora som gamla 10 öringar. När smöret sedan smälter förångas vattnet i smöret (ungefär 15% av smör är vatten) och ger scones extra luft.

Så här kommer den riktiga receptet på

Marcs Scones
8 stora
8 dl mjöl (480 g)
½ tsk socker
½ tsk salt
3 tsk bakpulver
200 g smör, kallt skuret i småbitar
2 dl mjölk
2 dl yoghurt naturell eller fil
2 msk honung

1. Sätt ugnen på 200 grader. Blandar mjöl, socker, salt och bakpulver i en skål. Blandar mjölk, yoghurt/fil och honung i en annan.
2. Hacka ner smöret i mjölblandningen. Det ska vara smörbitar lika stora som gamla 10 öringar.
3. Håll mjölkblandningen över mjölet och rör ihop bara tills mjölken har försvunnit. Du kommer att ha stora klumpar och det är bra. Du kanske även har lite mjöl kvar i botten av skålet. Det är helt ok också. Låt det hellre bli över än överarbeta degen.
4. Med händerna, du kommer att bli kladdigt, lägga ut 8 stora klumpar på en plåt med bakplåtspapper. Vad du än gör försök inte att rulla ut degen och skär ut fina runda formar! Grädda omedelbart i ugn. 200 grader i 20 minuter. Låt inte degen stå och vänta för att bli bakad.
5. Om man vill kan man tillsätter blåbär, cirka 2 dl. Om du gör så häll bären i mjölken precis innan du blandar den ner i mjölet. Strö även lite socker över sconesen. Vill du har scones för ost kan man gärna har lite örter i mjölblandningen, till exempel 2 tsk stört rosmarin.

Gå och dra!

2 kommentarer:

Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept sa...

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på nån dag här.
Fin blogg du har förresten, Kram!

Alsike Mat och Vin sa...

Tack. Låt mig veta hur det går. Mycket fint bakblogg du har. Fick så mycket inspiration jag var tvungen att klicka på en annons också :-)